Nylands förbund Aktuellt Kontaktuppgifter

Nyland måste vara redo för klimatförändringens effekter

Klimatförändringens direkta och indirekta effekter kommer att medföra betydande förändringar i Nylands verksamhetsmiljö. Med anpassning till klimatförändringen avses beredskap inför dessa förändringar och verksamhet för att förebygga negativa effekter. När klimatförändringen framskrider blir anpassningen en allt viktigare del av landskapsförbundens klimat- och framsynsarbete.

Klimatförändringen har direkta och indirekta effekter samt olika internationella återverkningar på vårt landskap. De mest väsentliga effekterna inom många sektorer är indirekta effekter som exempelvis hänför sig till störningar i internationella leveranskedjor.

Olika näringar och regioner exponeras på olika sätt för väder- och klimatrisker. När de regionala riskerna från klimatförändringen och deras karaktär är kända, kan man bättre rikta åtgärder för anpassning till klimatförändringen och således minska skadorna orsakade av klimatförändringen på ett allt effektivare sätt. Förändringen kan också föra med sig nya affärsmöjligheter.

Med sikte på ett klimathållbart Nyland

Projektet Klimathållbart Nyland som vision (VILKKU) stärker Nylands förmåga att anpassa sig till klimatförändringen. I det gemensamma projektet mellan Nylands förbund och Helsingfors universitet utarbetas en lägesbild om Nylands sårbarhet, exponering och centrala risker och om ansvariga instanser för dem under år 2024.

Utifrån lägesbilden och resultaten av Nylands förbunds framtidsworkshoppar för framsynsarbete utarbetas en regional anpassningsplan år 2025. I projektet granskas även risker orsakade av klimatförändringen ur synvinkeln för regionens näringsliv.

Mål för nyländskt anpassningsarbete

Gemensam förståelse om effekterna

Genom det nyländska anpassningsarbetet bygger man en gemensam uppfattning om direkta och indirekta effekter samt om återverkningar av klimatförändringen. Särskilt fokuserar man på de indirekta effekterna och återverkningarna. Effekterna och deras återverkningar i Nyland och verksamhetsfältet beskrivs omfattande.

Bedömning av regionala risker och sårbarhet

I anpassningsarbetet granskar man regionala risker från klimatförändringen och sårbarhet. Riskfaktorerna beskrivs och klassificeras. Man ökar också förståelsen om klimatförändringens verkningsmekanismer och hur riskerna fördelas.

Effekterna blir en del av det mer omfattande framsynsarbetet

De identifierade effekterna av klimatförändringen ska bli en del av det nyländska framsynsarbetet. Genom framsynsarbetet beaktar man i anpassningsanalysen också andra framtida pådrivande faktorer och megatrender.

Nationell anpassningsplan utgör grunden för regionalt arbete

Det utmanande framsynsarbetet i fråga om klimatförändringens effektkedjor börjar på nationell nivå. Det anpassningsarbete som görs i Nyland är starkt sammanlänkat till utarbetandet av den nationella anpassningsplanen.

Arbetet med en regional anpassningsplan stöder sig på nationella uppskattningar och projektens resultat. Det regionala arbetet ska kopplas till det framsynsarbete som drivs av Nylands förbund, och därigenom kan man ta fram olika sätt att förstå konsekvenserna av klimatförändringen.

Anpassning kräver omfattande samarbete

Anpassningsarbete görs i ett tätt samarbete med statsrådet, kommunerna, företagsfältet och andra regionala aktörer samt med övriga landskap.

Kommunerna har ett stort ansvar för detta arbete. Genom hållbara planläggningslösningar som beaktar klimatförändringens effekter skapar man förutsättningar för en klimathållbar bebyggelsestruktur. Det väsentliga är också att förbereda sig på undantagsförhållanden.

I landskapsförbunden beaktas anpassningsbehovet vid framsynsarbete, landskapsplanläggning och uppgifter som hänför sig till den. Vi styr också projektfinansiering till anpassningsarbetet.

Ett landskapsöverskridande samarbete behövs bland annat för granskning av olika avrinningsområden. Genom samarbetet kan man också spara resurser när man tillsammans kan utarbeta riskbedömningar av områden som har enhetliga naturförhållanden och verksamhetsmiljöer.

NTM-centralerna förvaltar många processer som exponeras för klimatförändringen, såsom översvämningsskydd och annan utveckling av den byggda miljön. Riskhantering är en väsentlig uppgift också för regionförvaltningsverken.

Europas gemensamma utmaning

Klimatförändringen har konsekvenser överallt i Europa, men konsekvenserna är inte desamma för alla regioner. Upptäckta förändringar i klimatet har stor inverkan på ekosystem, olika sektorer inom ekonomin samt på människornas hälsa och välfärd i Europa.

Sidan uppdaterad senast: 31.5.2024