Nyhet

Landskapsstyrelsens beslut 13.5: Utarbetandet av en etapplandskapsplan för grön omställning inleds

Nylands landskapsstyrelse sammanträdde måndagen den 13 maj. Landskapsstyrelsen beslutade inleda utarbetandet av en etapplandskapsplan för grön omställning och ge landskapsfullmäktige ärendet för kännedom. Fullmäktige ska sammanträda i juni.

Styrelsen gav ett utlåtande till Helsingfors stad om utkastet till delgeneralplan för Viksstranden–Lahtisleden. Dessutom godkände styrelsen ett samarbetsavtal mellan Nyland och Brandenburg i Tyskland.

Ärenden vid sammanträdet och länkar till föredragningslistan (på finska)

Inledande av utarbetandet av etapplandskapsplan för grön omställning(Du går över till annan tjänst)
Godkändes enligt beslutsförslaget.

Utlåtande om utkastet till delgeneralplan för Viksstranden–Lahtisleden
(Du går över till annan tjänst)
Landskapsstyrelsens ledamot Mervi Syväranta (Sannf, Esbo) föreslog understödd av ordförande Markku Markkula (Saml, Esbo) att i utlåtandet ska inte förordas sänkningen av hastighetsbegränsningen till 60 kilometer i timmen mellan anslutningarna i Forsby och Stensböle. Efter omröstningen godkändes Syvärantas förslag med rösterna 7–7 där ordförandens röst var avgörande.

Godkännande av samarbetsavtalet mellan Nyland och Brandenburg(Du går över till annan tjänst)

Utseende av Nylands förbunds representant till ESRA-nätverket
(Du går över till annan tjänst)
Landskapsdirektören ändrade sitt beslutsförslag enligt följande: ”landskapsstyrelsen ska fatta beslut om Nylands förbunds representant i ESRA-nätverket efter den första generalförsamlingen och konstaterar att landskapsdirektören ska delta i den första generalförsamlingen”. Godkändes enligt det ändrade beslutsförslaget.

Direktörsutlåtanden(Du går över till annan tjänst)
Godkändes enligt beslutsförslaget.

Ordnande av de uppgifter som hör till den högsta ledningens tjänsteförhållanden och utseende av ställföreträdare för landskapsdirektören sommaren 2024(Du går över till annan tjänst)
Godkändes enligt beslutsförslaget.

Delårsrapport 1/2024(Du går över till annan tjänst)
Godkändes enligt beslutsförslaget.

Landskapsdirektörens aktualitetsöversikt(Du går över till annan tjänst)
Godkändes enligt beslutsförslaget.

Aktualitetsöversikt för ansvarsområdet regionutveckling(Du går över till annan tjänst)
Godkändes enligt beslutsförslaget.

Aktualitetsöversikt för ansvarsområdet regionplanering(Du går över till annan tjänst)
Godkändes enligt beslutsförslaget.

Reseförordnanden till förtroendevalda(Du går över till annan tjänst)
Godkändes enligt beslutsförslaget.

Tjänsteinnehavarnas beslut(Du går över till annan tjänst)

Sammanträdesdatum för kännedom
(Du går över till annan tjänst)
Ulla Kaukola (SDP, Vanda) föreslog att styrelsen i fortsättningen ska sammanträda på plats. Efter omröstningen beslutade styrelsen att fortsätta med den nuvarande hybridpraxisen med rösterna 8–5.

Ytterligare upplysningar:

Markku Markkula

Landskapsstyrelsens ordförande

Tuija Telén

Landskapsdirektör

Förestår förbundets verksamhet, ekonomi och förvaltning, beredning av ärenden för behandling i landskapsstyrelsen

Betjänar också på svenska

Mötesbokningar: assistent Hanne Koljonen, tfn +358 40 552 3152

Protokollförare:

Inka Tikkanen

Förvaltningsdirektör

Förestår den allmänna förvaltningen samt ekonomi- och personalförvaltningen, stöd för beslutsfattandet, Nylands förbunds strategi