Nyhet

Utlysningen av AKKE-finansiering för hållbar tillväxt och livskraft i regionerna öppnas 1.11

Utlysningen öppnas den 1 november.

Utlysningen av AKKE-finansiering för hållbar tillväxt och livskraft i regionerna öppnas den 1 november 2024. Ansökan har indelats i två delar: utvecklingsprojekt och beredning av krävande EU-projekt.

Ansökningstiden för utvecklingsprojekt avslutas den 10 januari 2025 och stödbeloppet för ett utvecklingsprojekt är 50 000–150 000 euro. Finansiering kan beviljas för utvecklingsprojekt som genomför målen i Nylandsprogrammet eller Nylands förbunds övriga strategiska program.

Finansiering av EU-projekt kan sökas tills det för projekten reserverade anslaget har bundits och ansökan stängs. När det gäller beredningsfinansiering är stödbeloppet per utvecklingsprojekt högst 30 000 euro. Finansieringen för beredning av projekt är avsedd för sådan beredning som syftar till inlämnande av projektansökningar till direkta europeiska finansieringsansökningar, särskilt ansökningar inom programmen Horisont Europa och Erasmus+.

Finansiering är avsedd för icke-vinstsyftande aktörer

Stöd kan sökas till exempel av aktörer inom näringsliv, utbildning och arbetsmarknad samt organisationer oavsett bransch. Stödet kan inte beviljas för utvecklandet av affärsverksamheten vid ett enskilt företag eller för upprätthållandet av en projektgenomförares basverksamhet.

Utlysningen av AKKE-finansiering som nu öppnas är den sista för närvarande, för i budgeten för den nuvarande regeringen i Finland beviljas anslaget inte längre för självständig landskapsfinansiering.

– Under de senaste fyra åren har Nylands förbund finansierat sammanlagt 67 projekt med AKKE-finansiering, med sammanlagt cirka nio miljoner euro. AKKE-finansieringen har varit ett effektivt redskap för att stödja nyländska projekt som bygger på regionens egna utgångspunkter. Man har också kunnat aktivera helt nya aktörer, till exempel från de kreativa branscherna, berättar utvecklingschef Outi Ervasti.

Anmäl dig till ansökningsinfo

Nylands förbund ordnar ansökningsinfo om AKKE-finansiering onsdagen den 30 oktober klockan 14–16 i Lilla Finlandia i Helsingfors och på distans. Före ansökningsinfon ordnas ett evenemang där det är möjligt att höra om resultaten av AKKE-projekt samt om framtida finansieringsmöjligheter.

Ytterligare upplysningar:

Outi Ervasti

Utvecklingschef

Nylandsprogrammet, sysselsättnings- och näringspolitik, Nylands intressebevakning, AKKE-finansiering och Nyländskt företagspris. Ställföreträdare för regionutvecklingsdirektör Eero Venäläinen.

Johanna Loima

Projektplanerare

Stöd- och sakkunniguppgifter i anslutning till AKKE-finansiering samt inom övrig projektförvaltning

Nyckelord:

FinansieringProjekt