Blogi
5.4.2023
Tammikuinen valtiovarainministeriön selvitys suurten ratahankkeiden rahoituksesta osoitti, että kaikkien uusien nopeiden ratojen toteuttamiseen ei tule löytymään rahoitusta. Siksi on oltava rohkeutta keskittyä niihin hankkeisiin, jotka ovat toteuttamiskelpoisia, ja keskeyttää heikoiksi osoittautuvat hankkeet. Pääradan hankkeet ovat kriittisiä koko maalle, siksi rahoitus niihin on aivan välttämätön, kirjoittaa maakuntajohtaja Ossi Savolainen blogissaan.
Uutinen
23.3.2023
Uudenmaan liiton verkkosivuilla olevat kaavamateriaalit, ulkoinen karttapalvelu ja avoimet rajapinnat on päivitetty oikeuden päätösten mukaisesti. Uusimaa-kaavan kokonaisuus sai lainvoiman korkeimman hallinto-oikeuden päätöksellä 13. maaliskuuta.
Uutinen
13.3.2023
Korkein hallinto-oikeus on antanut 13.3.2023 päätöksensä Uusimaa-kaava 2050 -kokonaisuuteen kohdistuneista valituksista. Näiden päätösten myötä kaavakokonaisuuteen kuuluvat Helsingin seudun, Länsi-Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan vaihemaakuntakaavat ovat saaneet lainvoiman. Päätöksistä ei voi enää valittaa.
Uutinen
10.3.2023
Espoo–Salo-oikorata on osa suunnitteilla olevaa nopeaa junayhteyttä Helsingin ja Turun välillä, ja sijoittuu Espoon, Kirkkonummen, Vihdin, Lohjan ja Salon alueille. Uudenmaan liitto lausui ratahankkeen yleissuunnitelmasta.
Uutinen
3.3.2023
Väyläviraston luonnostelemassa investointiohjelmassa esitetään lähivuosien tärkeimmät liikenneinfrahankkeet. Ohjelmaan tulisi lisätä tai kiirehtiä Uudellemaalle erityisen tärkeitä ja kannattavia hankkeita, vaaditaan Uudenmaan liiton lausunnossa.
Uutinen
20.2.2023
Tervetuloa inspiroitumaan Uudenmaan tulevaisuustapahtumaan Sokos Hotel Triplaan torstaina 2.3. kello 12.30–16. Tapahtuma on maksuton ja avoin kaikille kiinnostuneille. Tilaisuuden avaa maakuntajohtaja Ossi Savolainen ja sen juontaa kasvukäytävän johtaja Jaana Villanen.
Artikkeli
9.12.2022
Suomesta Skandinavian läpi Välimerelle ulottuvan liikennekäytävän yhteistyöverkosto Scandria Alliancen puheenjohtajisto oli 6.12. koolla Oslossa ja osallistui rajat ylittävän rahtiliikenteen konferenssiin ”European transport 2030, greener and smarter?”. Maakuntajohtaja Ossi Savolainen toimii verkoston varapuheenjohtajana.
Artikkeli
14.11.2022
Maakuntakaavan tavoitteet toteutuvat ja konkretisoituvat yksityiskohtaisemman alueidenkäytön suunnittelun, esimerkiksi kuntakaavoituksen kautta. Kun kunnat laativat alueelleen yleis- ja asemakaavoja sekä muita maankäytön suunnitelmia ja ohjelmia, maakuntakaava toimii ohjeena tarkemmalle suunnittelulle.
Uutinen
14.10.2022
Suomesta Skandinavian läpi Välimerelle ulottuvan liikennekäytävän yhteistyöverkosto Scandria Alliance on valinnut maakuntajohtaja Ossi Savolaisen yhdeksi verkoston kolmesta varapuheenjohtajasta. Puheenjohtajana jatkaa Brandenburgin osavaltion liikenneministeri Guido Beermann. Verkosto oli 7.10. koolla yleiskokouksessa Potsdamissa, Saksan Brandenburgissa.
Uutinen
28.9.2022
Uudenmaan liikennemäärät olivat lievässä kasvussa vuoteen 2019 asti, mutta pienenivät huomattavasti koronan myötä. Tämä ilmenee Itä- ja Länsi-Uudenmaan liikennejärjestelmän tilan seurantatiedoista vuosilta 2017–2021.
Artikkeli
10.6.2022
Euroopan laajuinen TEN-T-liikenneverkko on koko EU:n kattava väyläverkosto, joka pyritään luomaan vuoteen 2050 mennessä. Verkon suuntaviivoja päivitetään parhaillaan, ja uusi asetusehdotus on käsiteltävänä EU:n neuvostossa ja Euroopan parlamentissa. Uudenmaan liiton näkemyksen mukaan verkon kehittäminen lisää Uudenmaan saavutettavuutta ja kilpailukykyä, mutta asetusehdotukseen liittyy myös tiukkoja laatuvaatimuksia, jotka asettavat haasteita.
Blogi
6.6.2022
Hyvinvoinnin perusta Uudellamaalla on kansainvälisesti kilpailukykyinen ja kestävästi uudistuva elinkeinoelämä. Uudenmaan elinkeinojen tilannekuva ja tulevaisuuden näkymät -selvityksestä saadaan tukea elinkeinoelämän huomioinnille maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-työssä.
Uutinen
13.5.2022
Uudenmaan liitossa valmistuneen selvityksen mukaan Länsi-Uudenmaan junayhteyksien kehittämiseen on lähivuosina paljon mahdollisuuksia. Yhteyksien parantaminen lisää joukkoliikenteen käyttöä sekä Helsingin ja Länsi-Uusimaan välistä työmatkaliikennettä.
Uutinen
5.5.2022
Liikenteen päästövähennysten saavuttaminen Uudellamaalla edellyttää nykyistä toimivampaa joukkoliikennettä koko maakunnassa, arvioi kansalaisraati.
Uutinen
28.4.2022
Joukko Uudenmaan asukkaita sai tilaisuuden vaikuttaa maakunnan liikenteen tulevaisuuteen osana puntaroivaa kansalaisraatia. Kansalaisraati pohti, miten vähähiiliset liikenneratkaisut voidaan Uudellamaalla toteuttaa vaikuttavalla ja oikeudenmukaisella tavalla.
Uutinen
11.2.2022
Huhtikuussa 2022 joukko Uudenmaan asukkaita saa tilaisuuden vaikuttaa maakunnan liikenteen tulevaisuuteen osana puntaroivaa kansalaisraatia. Erityisesti raati pohtii, miten vähähiiliset liikenneratkaisut voidaan Uudellamaalla toteuttaa hyväksyttävällä ja oikeudenmukaisella tavalla. Tavoitteena on hiilineutraali Uusimaa vuoteen 2030 mennessä.
Artikkeli
10.12.2021
Uudenmaan liitto aloitti syyskuussa selvityksen rantaradan ja Hangon suunnan henkilöjunaliikenteen kehittämisestä. Selvityksessä vertaillaan eri liikennöintivaihtoehtoja. Lopullisena tavoitteena ovat nykyistä nopeammat junayhteydet ja enemmän tarjontaa matkustusvaihtoehdoista.
Uutinen
9.11.2021
Scandria Alliance -verkoston jäsenkaupunkien ja alueiden edustajat ovat sopineet entistä tiiviimmästä ja laajenevasta yhteistyöstä.
Blogi
15.9.2021
Suomessa on viime vuosina ollut esillä poikkeuksellisen monia ratahankkeita. Suurimman huomion ovat luonnollisesti saaneet suurimmat hankkeet. Kyseessä ovat miljardien eurojen kustannukset, joten on tärkeää priorisoida käynnistettäviä hankkeita. Kaikkia ei voida toteuttaa, ainakaan samanaikaisesti.
Uutinen
5.5.2021
Eduskuntaan on perustettu Valtatie 2 -ryhmä, joka koostuu tien vaikutuspiirin kansanedustajista. Sen tavoitteena on valtatien hankkeiden poliittinen edistäminen. Ryhmä tehostaa edunvalvontaa yhteistyössä yli puolue- ja vaalipiirirajojen. Valtatie 2 kulkee Helsingistä Poriin.