Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot

Kategoriat:

Tyhjennä valinnat
Kuusia kasvavaa metsää loivassa rinteessä. Artikkeli

15.12.2022

Puupohjaisen biopolttoaineen riittävyyttä Uudellamaalla selvitetään

Metsillä on monella tavalla tärkeä rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä ja niihin kohdistuu monia käyttöpaineita. Tietoa puupohjaisesta biopolttoaineen riittävyydestä tarvitaan tulevia ratkaisuja varten. Puupohjainen energia on merkittävin uusiutuvan energianlähde Suomessa.

Maisema merelle. Etualalla näkyy kivistä rantaa. Artikkeli

15.12.2022

LuoTo-hanke rakentaa luovien alojen kestävää tulevaisuutta

LuoTo-hankkeen tavoitteena on luoda konkreettiset askelmerkit luovien alojen siirtymälle kiertotaloudessa toimivaan, vähähiiliseen tulevaisuuteen. Luovilla aloilla tehdään jo paljon kestävyyden parantamiseksi, mutta työ on usein projektivetoista, eikä tieto liiku alojen välillä.

21.11.2022

Maakuntahallitus 21.11.: Hiilineutraali Uusimaa -tiekartan päivitys

Uudenmaan maakuntahallitus kokoontui maanantaina 21. marraskuuta. Hallitus merkitsi tiedoksi Hiilineutraali Uusimaa 2030 -tiekartan lähtötietojen ja toimintalinjausten ajantasaistamisen. Päivitetty tiekartta annetaan tiedoksi joulukuussa kokoontuvalle maakuntavaltuustolle.

Kuva tarkennettuna puun kuoreen, taustalla havumetsää. Uutinen

8.11.2022

Hiilensidonnan paikkatietoaineistoista apua kuntien maankäytön suunnitteluun

Uudenmaan maakunnalla sekä usealla sen kunnalla on kunnianhimoisia päästövähennystavoitteita. Päästöjä vähennetään mistä pystytään, mutta myös hiilensidontaa tarvitaan. Hiilinieluista huolehtiminen voi olla myös helpompi ja edullisempi tie hiilineutraaliuteen kuin päästövähennystavoitteiden tiukentaminen muilla sektoreilla.

Kerrostaloja ja rakenteilla olevia taloja. Uudenmaan kiertotalouslaakso -logo. Uutinen

27.10.2022

Uudenmaan kierto­talous­laakso kunnolla vauhtiin

Uudenmaan kiertotaloustoimijat lähtevät ratkaisemaan uudella tavalla kestävän ja vastuullisen tuotannon ja kuluttamisen haasteita. Uudenmaan kiertotalouslaakson rakentamisen tueksi on myönnetty Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman määrärahaa (AKKE).

Kasvi on lampun mallisessa maljakossa, taustalla puuhirsiä. Artikkeli

13.10.2022

Hiilineutraali Uusimaa -tiekarttaa päivitetään uuteen tavoitevuoteen

Vuoden 2020 lopussa hyväksyttyä Hiilineutraali Uusimaa 2035 -tiekarttaa päivitetään parhaillaan tuoreen Uusimaa-ohjelman mukaisesti uuteen tavoitevuoteen 2030. Jo valmiiksi kunnianhimoisen tavoitteen kiristyminen viidellä vuodella tarkoittaa käytännössä ilmastotyön vauhdittamista ja vaikuttavimpien keinojen kartoittamista.

Etualalla puita, vihreää nurmikkoa ja taaempana kerrostaloja. Uutinen

30.9.2022

Asumisen ilmastopäästöjen vähentäminen vaatii laajan kirjon toimia

Uudenmaan asumiseen liittyvät ilmastopäästöt ovat merkittäviä, ja väestönkasvu lisää painetta asumiseen liittyviin ilmastotoimiin. Asumisen päästöjen vähentäminen on mahdollista kasvavallakin seudulla, mutta se vaatii toimia muun muassa rakennusmateriaalien ja energian tuotannon päästöjen vähentämiseksi, ilmenee Uudenmaan liiton tilaamasta tarkastelusta.