Statistik

Kategorier:

31.1.2024

Nylands befolkningstillväxt var rekordartat snabb år 2023

År 2023 var befolkningstillväxten i Nyland den snabbaste genom tiderna enligt Statistikcentralens förhandsuppgifter. Landskapets snabba befolkningstillväxt har först och främst berott på den kraftigt ökade invandringen.

31.8.2023

Fördubblad nyländsk befolkning med främmande språk senast år 2040

Befolkningen som talar ett främmande språk i landskapet tilltar snabbt. Nyland år 2040 förväntas ha drygt 560 000 invånare med främmande språk, vilket skulle vara nästan dubbelt så många som i slutet av år 2022. Bakom den kraftigaste ökningen i regionens språkgrupper förväntas ligga personer som talar något asiatiskt språk som finns utanför Mellanöstern.

13.4.2023

Nylands dragningskraft fortfarande i sin egen klass

I Finland har befolkningstillväxten och flyttningsrörelsen allt starkare koncentrerats till några centralorter med dragningskraft. I fjol växte befolkningen endast i fem landskap: Nyland, Birkaland, Egentliga Finland, Norra Österbotten och Österbotten.

11.3.2021

Nyländsk turiststatistik som uppdateras varje månad lanseras

I tjänsten Visitory.io, som har lanserats i mars, visas uppgifter om logi i Nyland och om passagerarvolymer i flyg- och fartygstrafiken. Tjänsten uppdateras med färsk information i nästa månad. Man kan också jämföra med uppgifter om andra regioner eller om föregående månader eller år.