Aktuellt

Kategorier:

Blogg

20.9.2021

Världen behöver dem som avancerar snabbt i klimatfrågan

Ett nytt utkast till klimatlag är för närvarande ute på remiss. Målet med den nya klimatlagen är att dämpa klimatförändringen och att främja anpassning till klimatförändringen samt att säkerställa att Finland uppnår klimatneutralitet år 2035 och uppfyller sina internationella klimatåtaganden.

14.9.2021

Kommunerna valde in 83 representanter i Nylands landskapsfullmäktige

De nyländska kommunernas representantskap har idag valt landskapsfullmäktige för perioden 2021–2025. Den högsta beslutanderätten i Nylands förbund utövas av fullmäktige med dess 83 ledamöter, som är fullmäktigemedlemmar i de kommuner de representerar.

28.8.2021

Nylandspriset går till Suomalainen villa – Mediepåverkan lyfter fårull

Mediepåverkaren Suomalainen villa (Finsk ull) har tilldelats Nylandspriset 2022. Det är fråga om en innovativ webbplats som startades upp i februari 2021 och som sammanför säljare och köpare av inhemskt ullgarn, står till tjänst med information om ull och inspirerar till användning av finländskt garn.

23.6.2021

Invånarenkäters resultat riktgivande för klimatarbetet

Nurmijärvi, Träskända och Vanda har genomfört invånarenkäter för att fastställa målen med och följa upp klimatarbetet. Här i denna nyhet berättar de som gjort enkäter hur man ska gå till väga för att få fram invånarnas synpunkter på klimatarbete och om hur den erhållna kunskapen tas tillvara.

16.6.2021

Så tyckte intressentgrupperna om beredningen av Nylandsplanen

Vi frågade i april–maj efter våra intressentgruppers erfarenhet av beredningen av helheten Nylandsplanen. En landskapsplans syfte är att utgöra ett stöd då man tillsammans utvecklar regionen, och intressentgrupperna spelar en väsentlig roll i beredningen av planen.

Blogg

16.6.2021

Nyländska strukturfondsmedel kanske halveras

I den nationella fördelningen av strukturfondsmedel ser Nyland ut att få bara hälften av den summa som det borde få på basis av EU:s fördelningskriterier och EU-kommissionens finansieringsförslag.

14.6.2021

Landskapsstyrelsens beslut 14.6

Nylands landskapsstyrelse sammanträdde måndagen den 14 juni med fjärranslutning. På sommarmötets föredragningslista fanns finansieringsbeslut gällande medel från anslaget för Hållbar tillväxt och livskraft (UKKE) och gällande Europeiska regionala utvecklingsfondens (ERUF) ansökningsomgång för projekt från i våras.

30.5.2021

I Borgå främjas hållbara färdsätt under arbetsresor

Borgå stad inledde i maj i fjol ett projekt för att vägleda färdsätten hos arbetstagarna under arbets- och tjänsteresor. Projektet pågår under ett och ett halvt år. Målet är att skapa rörelsepraxis för arbetsplatser i Borgå som främjar arbetstagarnas välbefinnande och minskar utsläpp av växthusgaser från arbets- och tjänsteresor.

17.5.2021

Landskapsstyrelsens beslut 17.5

Nylands landskapsstyrelse sammanträdde måndagen den 17 maj med fjärranslutning. Styrelsen godkände förbundets utlåtande om förslaget till generalplan för Koverhar och Lappvik i Hangö. Som stöd för temaåret Europeisk entreprenörsregion 2021–2022 togs beslutet att starta projektet Stöd till grönt och digitalt entreprenörskap i Nyland.

11.5.2021

Landskapsplanen för Östersundomområdet vann laga kraft

Etapplandskapsplanen för Östersundomområdet som ingår i etapplandskapsplanen 2 för Nyland har nu vunnit laga kraft. Högsta förvaltningsdomstolen beslutade 10 maj 2021 att hålla Helsingfors förvaltningsdomstols …

29.4.2021

De nyländska impedimentens beskogningspotential synas

Klimatexperter som har deltagit i Climate-KIC-programmet har i ett grupparbete tagit sig an en utmaning från Nylands förbund och Ingå kommun gällande beskogning av obrukbar mark, det vill säga impediment.