Gå till innehåll
Nylands förbund Aktuellt Kontaktuppgifter

Kategorier:

26.10.2021

Det nyländska klimatarbetet konkretiseras i åtgärdsprogram

I Färdplanen för ett klimatneutralt Nyland 2035 struktureras det nyländska klimatarbetet. Färdplanens sex prioriteringar lägger fokus på markanvändning och byggande, mobilitet, energi, cirkulär ekonomi, konsumtion och produktion samt koldioxidbindning.

21.10.2021

Nyland startar upp förberedelserna inför temaåret som europeisk entreprenörsregion

Nyland är en av sex EU-regioner som belönats med utmärkelsen Europeisk entreprenörsregion (European Entrepreneurial Region, EER). Förberedelserna inför temaåret 2022 har kommit igång under ledning av Nylands förbund. De huvudsakliga temana är företagande inom cirkulär ekonomi, digitalisering och grön omställning.

8.10.2021

Entusiastiskt mottagande för MBL-klinikerna

Nylands förbund ordnar i höst regelbundet tillställningar där kommunerna får input till revideringen av markanvändnings- och bygglagen, med andra ord till att yttra sig om MBL-reformen som är ute på remiss. Tillställningarna har fått arbetsnamnet MBL-klinik.

5.10.2021

Årets nyländska företag 2022 är KT Paloturvapalvelut, Alupro och Helsinki Citycopter

KT Paloturvapalvelut som sätter fart på utvecklingen av brandsäkerhetsbranschen vann kategorin för företag inom handeln och servicebranschen. Till produktionsföretag valdes Alupro, som är expert på arkitektoniskt byggande och fasadplanering. I kategorin för uppstartsföretag belönades Helsinki Citycopter som erbjuder flyg med sevärdheter och upplevelser.