Kategoriat:

Tyhjennä valinnat
Sininen taivas ja ihmisiä lennättämässä leijoja. Uutinen

4.5.2022

Luovien alojen tekijä, tule rakentamaan ekologista siirtymää!

Olemme kokoamassa uutta luovien alojen toimijoiden ekologisen kestävyyden toimenpideohjelmaa. Ympäristöministeriö ja Uudenmaan liitto järjestävät Luovat alat ekologista siirtymää rakentamassa -tapahtuman torstaina 12.5. klo 9.30–12.

Uusimaa-viikko 9.5.-13.5.2022. Taustalla metro Kalasatamassa olevalla sillalla ja muutama kerrostalo. Uutinen

20.4.2022

Uusimaa-viikon tapahtumissa on jokaiselle jotakin

Uusimaa-viikko esittelee ympäristöviisasta Uuttamaata kymmenien kiinnostavien tapahtumien voimin 9.–13. toukokuuta. Viiden päivän ajan tekemistä ja asiaa löytyy kaikenikäisille ympäri Uuttamaata.

Jalankulkijoita ja pyöräilijöitä ylittämässä suojatietä. Risteyksessä pysähtyneenä bussi ja henkilöautoja. Uutinen

11.2.2022

Uusimaalaiset kutsutaan puntaroimaan liikenteen tulevaisuutta

Huhtikuussa 2022 joukko Uudenmaan asukkaita saa tilaisuuden vaikuttaa maakunnan liikenteen tulevaisuuteen osana puntaroivaa kansalaisraatia. Erityisesti raati pohtii, miten vähähiiliset liikenneratkaisut voidaan Uudellamaalla toteuttaa hyväksyttävällä ja oikeudenmukaisella tavalla. Tavoitteena on hiilineutraali Uusimaa vuoteen 2030 mennessä.

Lähikuva nuoresta naisesta, jolla ruskeat pitkät ja hieman kiharat hiukset. Taustalla ja sivulla viherkasveja. Blogi

27.1.2022

Uusia keinoja metsien hiilensidonnan lisäämiseksi Uudellamaalla

Uudenmaan metsät sitovat reippaasti hiiltä, mutta hakkuiden vuoksi hiilinielut jäävät vaatimattomiksi. Hiilinielujen lisäämisen keinoihin paneudutaan uudessa Kuntametsien kestävä monikäyttö -projektissa. Tekeillä olevan hiilinieluselvityksen avulla tarjoamme apua metsäkadon hillitsemiseen.

Vihreitä palloja, joissa numeroita ykkösestä alkaen. Numero yksi on ympyröity punaisella. Artikkeli

17.12.2021

Mitä tapahtuu Uudenmaan ilmastotyössä ensi vuoden aikana?

Vuoteen 2030 kiristetyn hiilineutraaliustavoitteen saavuttaminen vaatii lisätoimia, joita lähdetään kartoittamaan vuoden 2022 aikana. Suunnitelmissa on myös painopistekohtaista skenaariotarkastelua Suomen ympäristökeskuksen avustuksella, osana Canemure-hanketta.

Blogi

15.12.2021

Projektiasiantuntija Maria Sirviö: Kuntametsissä yhteensovitetaan monenlaisia arvoja

Metsien arvo nähdään moninaisempana kuin koskaan. Tämä muuttaa myös metsänkäyttöä. Uudenmaan liitto on käynnistänyt Kuntametsien kestävä monikäyttö -projektin, joka tarjoaa kuntien käyttöön tietoa metsien kestävästä, monitavoitteisesta käytöstä. Kuntien toiveesta tekeillä on myös menetelmä merkittävien hiilivarastojen ja -nielujen tunnistamiseksi.