Kategoriat:

Blogi

17.9.2021

Onko opiskelija Lapissa arvokkaampi kuin Uudellamaalla?

EU:n alue- ja rakennepolitiikan varojen jakamisesta maakuntien kesken on syntynyt kiista. Työ- ja elinkeinoministeriö on jakamassa EU:sta Suomeen saatua pottia niin, että mitä vähemmän alueella on ihmisiä, sitä enemmän sinne annetaan rahaa.

Kaukojuna menossa Pasilan ratapihalla kohti Helsingin keskustaa. Blogi

15.9.2021

Petri Suominen: Ratahankkeet on priorisoitava tarkasti

Suomessa on viime vuosina ollut esillä poikkeuksellisen monia ratahankkeita. Suurimman huomion ovat luonnollisesti saaneet suurimmat hankkeet. Kyseessä ovat miljardien eurojen kustannukset, joten on tärkeää priorisoida käynnistettäviä hankkeita. Kaikkia ei voida toteuttaa, ainakaan samanaikaisesti.

Harmaalla pohjalla oranssi puhekupla, jonka sisällä megafoni. Uutinen

14.9.2021

Uudenmaan maakuntavaltuustoon nimettiin 83 kuntien edustajaa

Uudenmaan kuntien edustajainkokous on tänään valinnut maakuntavaltuuston kuntavaalikaudelle 2021– 2025. Uudenmaan liiton ylintä päätösvaltaa käyttävässä valtuustossa on 83 jäsentä, jotka ovat edustamiensa kuntien valtuustojen jäseniä.

Vaaleahiuksinen hymyilevä Pia Tynys toimiston käytävällä. Blogi

13.9.2021

Pia Tynys: Maailma tarvitsee nopeita ilmastoetenijöitä

Uusi luonnos ilmastolaiksi oli juuri lausunnoilla. Uudistetun lain tavoitteena on hillitä ilmastonmuutosta ja edistää ilmastonmuutokseen sopeutumista sekä varmistaa, että Suomi saavuttaa hiilineutraaliuden vuonna 2035 ja täyttää kansainväliset ilmastositoumukset.

Maakuntajohtaja Ossi Savolainen sinisessä paidassa, taustalla vihreitä puita ja rakennus. Blogi

2.9.2021

Passi passaa Uudellemaalle

Kannatan koronapassin käyttöönottamista. Erityisesti Uusimaa tarvitsee sitä. Matkailu- ja ravintola-alalla työskentelee maakuntamme alueella 33 000 henkilöä ja kulttuuritoimialoilla 47 000 henkilöä. Puolet Suomen tapahtumateollisuuden henkilöstöstä työskentelee täällä. Tai siis työskenteli, ennen kuin korona alkoi tehdä tuhojaan.

Mustia ja oranssi kyniä, vieressä lehtiö. Artikkeli

23.6.2021

Asukaskyselyiden tuloksista suuntaviivoja ilmastotyöhön

Järvenpäässä, Nurmijärvellä ja Vantaalla on toteutettu asukaskyselyitä ilmastotyön tavoitteiden määrittelyä ja seurantaa varten. Tässä uutisessa kyselyiden tekijät kertovat, miten saada erilaisia näkökulmia asukkailta ilmastotyöhön ja miten he ovat hyödyntämässä kyselyistä saatua tietoa.

Pieni liitutaulu, jonka päällä lamppu. Uutinen

23.6.2021

Kevään EAKR-haussa eteläsuomalaisille hankkeille 26,8 miljoonaa euroa

Maaliskuun lopussa päättyneen Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoitushaun päätökset ovat Etelä-Suomen maakunnissa loppusuoralla. Myönteisen rahoituspäätöksen on saamassa lähes 80 hanketta. Rahoitusta esitetään myönnettäväksi yhteensä noin 26,8 miljoonaa euroa.

Uusi kerrostaloalue Jätkäsaaressa, etualalla rakennustyömaata. Blogi

18.6.2021

Innolla mukana MAL-työssä

Uusi maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnittelukierros eli MAL 2023 on käynnistynyt laajassa yhteistyössä Helsingin seudulla. Myös Uudenmaan liitto on mukana työssä seudullisen maankäytön suunnittelun asiantuntijana, kirjoittavat Mariikka Manninen ja Ilona Mansikka.