Kategoriat:

Uusi kerrostaloalue Jätkäsaaressa, etualalla rakennustyömaata. Blogi

18.6.2021

Innolla mukana MAL-työssä

Uusi maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnittelukierros eli MAL 2023 on käynnistynyt laajassa yhteistyössä Helsingin seudulla. Myös Uudenmaan liitto on mukana työssä seudullisen maankäytön suunnittelun asiantuntijana, kirjoittavat Mariikka Manninen ja Ilona Mansikka.

Keväinen puisto, taustalla taloja. Aikuinen kävelee ja lapsi pyöräilee. Artikkeli

18.6.2021

Uusimaa kasvaa, monikulttuuristuu ja ikääntyy tulevaisuudessa

Uudenmaan tuoreet väestö- ja työpaikkaprojektiot kurkistavat vuoteen 2060 antaen kunnille eväitä maankäytön ja liikenteen pitkäjänteiseen suunnitteluun. Maakunnan kasvu on viimeisen vuosikymmenen aikana suuntautunut vahvasti pääkaupunkiseudulle. …

Artikkeli

16.6.2021

Näin Uusimaa-kaavan valmistelu sujui sidosryhmien mielestä

Kysyimme sidosryhmiltämme huhti-toukokuussa kokemuksia Uusimaa-kaavan kokonaisuuden valmistelusta. Maakuntakaavoja laaditaan alueen yhteisen kehittämisen tueksi ja sidosryhmillä on valmistelussa merkittävä rooli.

Blogi

16.6.2021

Uudenmaan rakennerahastovarat jopa puolittumassa

Uusimaa on saamassa kansallisessa rakennerahastovarojen jaossa vain noin puolet siitä summasta, joka alueelle kuuluisi EU:n saantokriteerien ja Euroopan komission rahoitusehdotuksen pohjalta, maakuntajohtaja Ossi Savolainen kirjoittaa.

Vaaleahiuksinen Outi Ervasti toimiston käytävällä. Blogi

15.6.2021

Suomi menestyy, kun Uusimaa menestyy

Uudenmaan menestyminen heijastuu suoraan koko Suomen hyvinvointiin. Uusimaa tuottaa 40 % valtiomme bruttokansantuotteesta ja erittäin suuren osan koko maan verotuloista, kirjoittaa kehittämispäällikkö Outi Ervasti.

14.6.2021

Maakuntahallituksen kesäkokouksen päätökset 14.6.

Uudenmaan maakuntahallitus kokoontui maanantaina 14. kesäkuuta etäyhteyksin. Kesäkokouksen esityslistalla oli Kestävän kasvun ja elinvoiman määrärahan (UKKE) sekä Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) kevään hankehaun rahoituspäätöksiä.

Sininen kiiltävä seinä, josta heijastuu talo. Artikkeli

1.6.2021

Osaaminen, innovaatiot ja investoinnit Uudenmaan kasvun avaimia

Uudenmaan tulevaisuuden kannalta tärkeiksi nähdään osaaminen, innovaatiot ja yritykset. Näitä ollaan nostamassa yhdeksi painopisteeksi työn alla olevaan Uusimaa-ohjelmaan, joka määrittelee maakunnan vision ja kehittämisen tavoitteet seuraavaksi neljäksi vuodeksi.

Kuusen oksa. Uutinen

29.5.2021

Tiekartan toimenpideohjelman laadinta on käynnistynyt

Hiilineutraali Uusimaa 2035 -tiekartan toimenpideohjelman laadinta käynnistyi maaliskuussa. Ohjelman tavoitteena on tunnistaa tiekartan kuudelle painopisteelle ja niiden toimintalinjauksille keskeisimpiä toimenpiteitä ja hankkeita, joilla ilmastotyötä edistetään lähivuosina.

Kasvokuva silmälasipäisestä, lyhythiuksisesta Tarja Koistisesta. Blogi

28.5.2021

Kohti mahdollisuuksien matkailukesää

Uudellamaalla koronan negatiiviset vaikutukset matkailuelinkeinoon ovat olleet paljon muuta Suomea suuremmat. Pandemian myötä matkailu on muuttunut.

Kallioita, jonka päällä rakennus. Taustalla meri, etualalla vihreitä pensaita. Uutinen

20.5.2021

Korona kurittanut Uudenmaan matkailua rajusti

Koronakriisi on iskenyt Uudenmaan matkailutoimialoille rajusti. Epidemian puhkeamisen jälkeen ulkomainen matkailu on lähes tyrehtynyt ja viimeisimpien tilastojen perusteella tilanne näyttää edelleen synkältä. Merkit epidemiatilanteen helpottumisesta luovat kuitenkin uskoa alan vähittäisestä toipumisesta.

17.5.2021

Maakuntahallituksen päätökset 17.5.

Uudenmaan maakuntahallitus kokoontui maanantaina 17. toukokuuta etäyhteyksin. Hallitus hyväksyi liiton lausunnon Hangon Koverharin ja Lappohjan yleiskaavaehdotuksesta. Euroopan yrittäjyysalue -teemavuoden tueksi päätettiin perustaa hanke ”Vihreän ja digitaalisen yrittäjyyden tukeminen Uudellamaalla”.

Mies ja koira kävelemässä omakotitaloalueella talvisena päivänä. Uutinen

11.5.2021

Östersundomin alueen maakuntakaava sai lainvoiman

Uudenmaan 2. vaihemaakuntakaavaan sisältyvä Östersundomin alueen vaihemaakuntakaava on nyt lainvoimainen. Korkein hallinto-oikeus on 10.5.2021 antamallaan päätöksellä pitänyt hallinto-oikeuden aiemman päätöksen voimassa ja hylännyt kaikki kaavaa koskevat valitukset.