Kategoriat:

Artikkeli

27.9.2022

SILTA-hankkeesta lisää puhtia ilmastotyöhön – Kokemuksia viideltä kunnalta

Uudenmaan kunnille on tarjolla apua esimerkiksi ilmastotavoitteisiin sitoutumisessa, ilmastotyön toimenpideohjelmien laatimisessa, hankeideoiden kehittämisessä ja seurannan rakentamisessa. Uudenmaan liiton SILTA-hankkeen ilmastoratkaisija Erik Nyroos on kuntien käytettävissä kaikissa ilmastotyöhön liittyvissä tehtävissä. Kysyimme viideltä kunnalta kokemuksia hankkeesta saadusta avusta.

Lasinen, pieni maapallo vihreällä nurmella. Uutinen

19.9.2022

Uusimaa kehittää kiertotaloutta EU:ssa eturintamassa

Circular Cities and Regions Initiative on aloite, joka edistää kiertotaloutta Euroopan eri alueilla ja kaupungeissa. Euroopan komissio on valinnut Uudenmaan maakunnan yhdeksi aloitteen pilottialueeksi. Pääsemme Uudellamaalla kehittämään kiertotaloutta eturintamassa.

Teksti: "Kuukauden ilmastokasvo" ja kasvokuva haastatellusta henkilöstä. Artikkeli

15.9.2022

Harjoittelijasta voimaa Siuntion ilmasto-ohjelman päivittämiseen

Kuukauden ilmastokasvo Tuuli Hyppänen työskentelee Siuntion kunnassa ympäristönsuojelussa teknisellä osastolla. Hän aloitti toukokuun alussa ympäristötarkastajaharjoittelijana ja jatkaa elokuusta alkaen määräaikaisena ympäristötarkastajana.

Oranssi tausta, jonka keskellä ympyrä. Ympyrän päällä valkoinen vino palkki, jossa lukee Tulevaisuustutka. Uutinen

13.9.2022

Paleltaako ensi talvena? Tulevaisuus­tutkassa 28.9. keskityttiin energia­kriisiin Uuden­maan näkö­kulmasta

Venäjän aloittama hyökkäyssota on johtanut kansainväliseen energiakriisiin. Myös Suomessa varautuminen kriisiin käy kovaa vauhtia. Vaikea tilanne koskettaa sekä yksittäisiä kansalaisia että koko yhteiskuntaa. Syksyn ensimmäisessä Tulevaisuustutka-webinaarissa keskiviikkona 28.9. klo 8.15–9.15 pohdittiin käsillä olevan energiakriisin haasteita, ratkaisuja ja näkymiä Uudellamaalla.

Taustalla metsää, johon aurinko paistaa kajoten. Ilmastoverstas-teksti ja kaksi puhekuplaa. Uutinen

7.9.2022

Kokemuksia ja keskustelua kestävistä hankinnoista Ilmastoverstaassa 20.9.

Ilmastoverstas-tapahtumasarjassa keskustelemme käytännön työssä testatuista keinoista edistää ilmastotyötä eri sektoreilla ja yhteiskehittämme ilmastotoimia. Keskustelua pohjustetaan esimerkeillä kuntien onnistuneista ilmastohankkeista ympäri Suomen, Uuttamaata painottaen.

Johanna Almark ja Hanna Yli-Tepsa Uutinen

25.8.2022

Hanna Yli-Tepsa ja Johanna Almark pokkasivat Uusimaa-palkinnon – Ilmastotyötä musiikin keinoin

Hanna Yli-Tepsa ja Johanna Almark herättelevät tietoisuutta ilmastonmuutoksesta musiikin keinoin. Tämä omaleimainen, arvokas työ toi parivaljakolle Uusimaa-palkinnon 2023. Palkinto myönnettiin vapaaehtoisvoimin luovasti toteutetuista isoista projekteista, jotka ovat koonneet tärkeän asian äärelle laajat joukot lapsista vanhuksiin. Yli-Tepsa on taustaltaan räppäri, tuottaja ja pedagogi, Almark puolestaan säveltäjä ja kapellimestari.

Yleisöä ja lava konsertissa Allas Sea Poolilla Helsingissä. Korkealta otettu kuva yleisöstä ja taustalla näkyy SkyWheel Helsinki, Katajanokan rakennuksia ja meri. Taustalla myös sateenkaari. Uutinen

15.6.2022

Ilmasto- ja kiertotalousasioihin vauhtia luovilla aloilla

Luovat alat ovat vahvasti mukana edesauttamassa ilmastonmuutoksen hillintää ja etsimässä tapoja lisätä kiertotaloutta. Luovien alojen ekologisen kestävyysmurroksen toimenpideohjelmaa aletaan työstämään Uudenmaan liiton hallinnoimassa hankkeessa, joka alkaa elokuussa.

Kasvokuva Simo Haanpäästä ja teksti Asiantuntijuus esiin. Blogi

15.6.2022

Canemure-hanke hakee toimivimpia konsepteja kuntien ilmastotyöhön

Uudenmaan liiton ilmastotyössä panostetaan nyt käytännön hillintätoimien edistämiseen. Toimiin pureudutaan syksyllä Ilmastoverstas-webinaarisarjassa. Ensimmäinen Ilmastoverstas järjestetään 18.8. klo 9–11, aiheena kuntien keinot vaikuttaa rakentamisen päästöihin.

13.6.2022

Ilmastotyötä yli valtionrajojen – Mitkä asiat ovat pinnalla Ruotsin ilmastotyössä?

Projektiasiantuntija Liisa Perjo aloitti maaliskuussa työt Uudenmaan liiton ilmastotyön kansainvälisen yhteistyön parissa. Perjon avulla uusimaalaiseen ilmastotyöhön saatiin kansainvälistä näkemystä ja uusia ajatuksia. Tässä Kuukauden ilmastokasvo -haastattelussa hän kertoo omasta työstään, ilmastotyöstä muualla Euroopassa ja menneen kevään mietteistä.

Yhdeksän kuvaa Uusimaa-viikon tapahtumista. Kuvissa on ihmisiä sisällä ja ulkona, tehtaassa, istumassa yleisössä ja nuotion äärellä... Uutinen

16.5.2022

Uusimaa-viikko esitteli ympäristöviisasta maakuntaa

Uusimaa-viikkoa päästiin viettämään kahden vuoden tauon jälkeen kasvokkain järjestettävissä tapahtumissa. Viikon kymmenet tapahtumat kutsuivat tutustumaan ympäristöviisaaseen maakuntaamme 9.–13. toukokuuta. Kiitos järjestäjille ja osallistujille – te teitte viikon!

Sininen taivas ja ihmisiä lennättämässä leijoja. Uutinen

4.5.2022

Luovien alojen tekijä, tule rakentamaan ekologista siirtymää!

Olemme kokoamassa uutta luovien alojen toimijoiden ekologisen kestävyyden toimenpideohjelmaa. Ympäristöministeriö ja Uudenmaan liitto järjestävät Luovat alat ekologista siirtymää rakentamassa -tapahtuman torstaina 12.5. klo 9.30–12.