Nyhet
28.10.2024
Coronatiden minskade klart på personbilstrafiken i västra och östra Nyland, men under de senaste åren är läget nästan detsamma som tidigare. På kustbanan har personbilstrafiken t.o.m. nått en högre nivå än före år 2020. Trafiken i Nyland elektrifieras nu hastigt: ifjol var redan var tredje ny bil en elbil.
Nyhet
28.10.2024
Den gröna omställningens projekt väller nu hastigt fram och når kommunerna. Varje planläggare, tjänsteman och beslutsfattare stöter på temat under framtida år - eller har redan stött på det exempelvis i samband med något projekt med solkraftverk eller väte.
Artikel
16.10.2024
Mari Siivola som arbetat länge med kommunal planläggning började sitt arbete som direktör för regionplanering på Nylands förbund i början av september. Enligt henne har ett växande och fascinerande mångsidigt landskap möjligheter till vad som helst.
Nyhet
13.6.2024
I maj inledde Nylands förbund utarbetandet av en etapplandskapsplan för grön omställning. Den nya planen kompletterar den lagakraftvunna Nylandsplanen bland annat med teman som energi, teknisk försörjning, näringar, logistik samt miljö och klimat.
Blogg
16.5.2024
Finland, som är beläget i Europeiska unionens norra utkanter, behöver rutter söderut och västerut. En tunnel från Helsingfors till Tallinn är en bra lösning för framtiden, skriver landskapsdirektör Tuija Telén.
Artikel
28.2.2024
Nylandsplanen främjar kollektivtrafik på två sätt: den säkerställer att den infrastruktur som trafiken behöver fungerar samt styr placeringen av boende, handel och arbetsplatser på ett sätt som skapar förutsättningar för en hållbar mobilitet.
Nyhet
7.6.2023
I utredningen presenteras de viktigaste resekedjorna för hållbar trafik i västra och östra Nyland. Det huvudsakliga färdsättet för resekedjorna är kollektivtrafik eller cykel. Målet är att säkerställa att förhållandena för hållbar trafik och trafiksäkerhet förbättras, särskilt i dessa resekedjor.
Blogg
1.6.2023
Våren förde med sig goda nyheter. Högsta förvaltningsdomstolen fattade sina slutliga beslut om Nylandsplanen, vilket bekräftade de gångna årens arbete. För det första känner man sig nöjd, för landskapsplanen nästan i sin helhet är i den form som fullmäktige godkände år 2020, skriver Ilona Mansikka.
Nyhet
1.6.2023
Regionplaneringens öppna data finns samlade på en ny webbplats. På webbplatsen kan du bekanta dig med landskapsplanen och olika teman som stöder planläggning, såsom kulturmiljöer, skyddsområden och vindkraft. Vi ger gratis tillgång till vår geodatabank för offentligt bruk.
Nyhet
2.5.2023
En ny spårförbindelse skulle avsevärt förbättra Borgåbornas kollektivtrafikförbindelser. Man skulle nå flygplatsen inom en dryg kvart från Borgå, Böle inom en knapp halvtimme och Helsingfors centrum inom en dryg halvtimme, det vill säga cirka 20 minuter snabbare än med den nuvarande bussförbindelsen.
Nyhet
23.3.2023
Planmaterialet på Nylands förbunds webbplats, den externa karttjänsten och de öppna gränssnitten har uppdaterats i enlighet med domstolens beslut. Helheten Nylandsplanen vann laga kraft genom Högsta förvaltningsdomstolens beslut den 13 mars.
Nyhet
13.3.2023
Högsta förvaltningsdomstolen fattade 13.3.2023 beslut om de besvär som gällde helheten Nylandsplanen 2050. I och med dessa beslut har Helsingforsregionens, Västra Nylands och Östra Nylands etapplandskapsplaner, som hör till planhelheten, vunnit laga kraft. Det är inte längre möjligt att besvära sig över besluten.
Nyhet
13.3.2023
Direktbanan Esbo–Salo är en del av den planerade snabba tågförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo i området för Esbo, Kyrkslätt, Vichtis, Lojo och Salo. Nylands förbund gav utlåtande om utredningsplanen för banprojektet.
Nyhet
10.3.2023
I det av Trafikledsverket skisserade investeringsprogrammet presenteras de närmaste årens viktigaste trafikinfraprojekt. I Nylands förbunds utlåtande konstaterar man att programmet ska kompletteras med de för Nyland särskilt viktiga och lönsamma projekten eller att de påskyndas.
Artikel
30.11.2022
Landskapsplanens mål genomförs och konkretiseras genom en mer detaljerad planering av områdesanvändning, till exempel kommunal planläggning. När kommunerna utarbetar general- och detaljplaner samt andra planer och program för markanvändning inom sitt område tjänar landskaplanen till ledning för noggrannare planering.
Nyhet
11.10.2022
Trafikmängderna i Nyland ökade något fram till år 2019, men blev betydligt mindre på grund av coronapandemin. Detta framgår av uppföljningsuppgifterna för trafiksystemet i västra och östra Nyland under åren 2017–2021.
Artikel
21.6.2022
Det transeuropeiska TEN-T-transportnätet är ett trafikledsnät inom hela EU, och målet är att trafikledsnätet ska bli färdigt senast år 2050. Riktlinjerna för transportnätet uppdateras som bäst, och ett nytt förslag till förordning behandlas vid Europeiska unionens råd och Europeiska parlamentet. Enligt Nylands förbunds uppfattning ökar utvecklingen av transportnätet Nylands tillgänglighet och konkurrenskraft, men förslaget till förordningen innehåller också strikta krav på kvalitet som medför utmaningar.
Artikel
10.12.2021
Nylands förbund inledde i september en utredning om utvecklingen av persontågstrafiken på kustbanan och i riktning mot Hangö. I utredningen jämförs olika trafikalternativ. Det slutliga målet är snabbare tågförbindelser samt ett större utbud på resealternativ.
Nyhet
26.4.2021
Det görs på ett dygn fler än 700 000 personresor i västra och östra Nyland till destinationer inom landskapet, och det förekommer också en hel del tung trafik. Därför är det viktigt att trafiken flyter. I de regionala trafiksystemplanerna framläggs sätt att utveckla trafiken fram till år 2035. Landskapsstyrelsen antog planerna i april 2021.
Artikel
7.4.2021
Regionplaneringen vid Nylands förbund har sedan januari lotsats av ett team bestående av fyra proffs. I och med det nya ledarskapsförsöket har man stärkt chefernas roll och anammat en ny ledarskapssyn med ursprung i husets egna led.